Kontynuując serię wpisów dotyczących automatyzacji systemów sprzedaży biletów i wejść na obiekty czas przejść do tematu automatyzacji wyjścia.

Przypominamy, że serię tych wpisów można nazwać „poradnikiem” dla zarządzających różnego rodzaju obiektami w których prowadzona jest sprzedaż biletów, wejść, kart, karnetów, gastronomii oraz różnego rodzaju asortymentu. „Poradnik” ma przybliżyć możliwości zmian w zakresie obsługi klienta w nowej rzeczywistości napędzanej postępem technologicznym i pandemią.

„Poradnik” składa się z następujących części:

  • Część I. Sprzedaż przez Internet.
  • Część II. Automatyzacja wejścia.
  • Część III. Automatyzacja wyjścia.
  • Część IV. Elementy uzupełniające.
  • Część V. Case Study.

Rozważania o automatyzacji wyjścia Klientów z obiektu należy zacząć od stwierdzenia, że poziom skomplikowania wyjść jest dużo mniejszy niż wejść. Po pierwsze: klienta na obiekcie już mamy wpuszczonego do strefy płatnej wg określonej taryfy. Po drugie: klient jest już na obiekcie wyposażony w transponder lub inny rodzaj medium, który go identyfikuje (biometria, bilet papierowy, karnet plastikowy, karta dostępowa, karta płatnicza i inne).

W tym aspekcie można wyróżnić dwa rodzaje ścieżki automatycznej w zależności od użytych urządzeń:

  1. wyjście przez połykacz opasek, dopłaty, jeżeli występują, są robione w kasie;
  2. wyjścia z regulacją dopłaty w automacie rozliczeniowym;
  3. kontrola biletów na wyjściu.

Ad. 1. Wyjścia przez połykacz opasek, dopłaty w kasie.

Połykacz opasek to urządzeni od którego należy rozpocząć modernizację kas celem automatyzacji. Jest tego prosty powód: daje wymierne korzyści najszybciej. Zamontowanie samego połykacza zmniejsza obłożenie praca kasjerek o klientów, którzy nie mają dopłat do czasu pobytu. Pasek basenowy, który nie jest obciążony dodatkowymi naliczeniami (np. za bar mokry, saunaria, zabiegi itp.) może być wrzucony do urządzenia, które po rozpoznaniu czy saldo na pasku jest równe zero, otworzy bramkę wyjściową.

Połykacz opasek

Jeżeli na pasku będzie jednak jakieś obciążenie to klient dostanie jasną informację, że musi to saldo uregulować – w kasie lub w automacie rozliczającym.

Zarządzający obiektem powinien się więc zastanowić nad następującym pytaniem: jak wiele z moich klientów ma dopłaty na wyjściu?. Jeżeli jest to ok. 70-80% to inwestycja w automaty połykający opaski zwróci się prawdopodobnie w mniej niż 9 miesięcy, zakładając średnie koszty obsługi klienta przez kasjera.

Ad. 2 Wyjścia z regulacją dopłaty w automacie rozliczeniowym.

Automat rozliczający ma za zadanie zastąpić kasjera, który ma rozliczać klienta na wyjściu z obiektu. W tym przypadku, kiedy klient stwierdzi, że ma dopłaty (lub powie mu o tym komunikat na wyświetlaczu połykacza pasków) uda się do automatu rozliczeniowego aby rachunek „wyzerować”.

Automat rozliczający jest wyposażony w dotykowy ekran, który po przyłożeniu paska może poinformować klienta o:

  • wartości dopłat związanych z pobytem na strefach (basen, sauna, sala zabaw, grota solna, squash i wiele wiele innych);
  • wartość dopłat wynikających z „dobitych” do paska dań i napojów z gastronomii;
  • wartość dopłat wynikających z „dobitych” do paska usług (masaże, zabiegi, odnowa biologiczna, usługi kosmetyczne);
  • jeżeli do jednego rachunku jest dopisanych kilka pasków, prezentowane również jest rozbicie zakupów na poszczególne paski;
  • wartość pozostałego limitu barowego (jeżeli jest ustawiony);
  • wartość aktualnego salda związanego z wypożyczalnią (np. ile czasu już posiadamy pożyczony kajak lub ręcznik do sauny).
  • automat prezentuje informację w wielu wersjach językowych, co szczególnie ma znaczenie przy obiektach mocno stawiających na turystów zagranicznych;
  • możliwość opłacenia dopłat kartą płatniczą lub przedpłaconą kartą wydaną przez obiekt.
Automat rozliczający
Automat rozliczający

Zestawienie urządzenia odbierającego opaski i automatu rozliczeniowego stanowi komplet urządzeń, których zastosowanie praktycznie eliminuje konieczność prowadzenia obsługi na kasie wyjściowej. Jest to dla obiektu ogromne ulga na budżecie. Rosnąca świadomość klientów w odniesieniu do nowych technologii oraz związane z pandemią Covid-19 naciski na minimalizowanie możliwych źródeł zakażeń.

Ad 3. Kontrola biletów na wyjściu.

W przypadku gdy wejścia na obiekt są prowadzone na podstawie biletów, kontrola tych biletów również może się odbywać na wyjściu. Do kontrolowania biletów, analogicznie do wejść, może służyć urządzenie mobilne wyposażone w czytnik kodów kreskowych. Sprawdzony przez obsługę bilet, jeżeli nie stanowi podstawę do opuszczenia obiektu bez dodatkowych obciążeń. W praktyce obiekty stawiające na biletowane wejścia rzadko korzystają z tej możliwości ze względu na to, że klienci wyrzucają bilety do kosza zaraz po wejściu. Zdarzają się też sytuacje, w których przedstawiony do kontroli na wyjściu bilet jest tak wyeksploatowany, że nie nadaje się do odczytu.

Zapraszam do współpracy i zadawania pytań związanych z tą częścią bloga na [email protected]

W kolejnej części opiszemy szczegółowo zagadnienia związane z automatami, urządzeniami oraz sposobami wpuszczania klienta na obiekt.

Zapraszamy do śledzenia naszego bloga!